تبلیغات
منتظران ولایت - » از برخی شنیده ام كه اگر ما بخواهیم افسانه سازى كنیم و یك موجود غیبى هزار ساله ... .

www.velayat.org

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:چهارشنبه 21 خرداد 1393-06:21 ب.ظ

» از برخی شنیده ام كه اگر ما بخواهیم افسانه سازى كنیم و یك موجود غیبى هزار ساله ... .

» از برخی شنیده ام كه اگر ما بخواهیم افسانه سازى كنیم و یك موجود غیبى هزار ساله را امام زمان بدانیم راهى مخالف بـا عـقل و وحى هر دو پیموده ایم زیرا وحى مى گوید : اثر امام هدایت و راهنمائى اوست پس اگر امـام خـود نـاپـدید شد و كتاب و اثرى از او نماند تا مشكلات روز را جواب گوید چنین امامى امام قرآن نیست یعنى آن امام نیست كه قرآن او را وصف نموده و پیروان قرآن باید وجود او را بپذیرند . در سوره شریفه انبیاء آنجا كـه درباره پیشوایان خدائى مى فرماید : و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا ( آنها را امامان قرار دادیم كه بامر ما هدایت مى كردند ) و آنچه قرآن مى گوید تنها مربوط بگذشته نیست بلكه براى اهل قرآن مـسـلمانان نیز هست چرا كه مردم گذشته گذشتند و اگر مطالب قرآن اختصاص به آنها داشت براى این امت بازگوكردن آن مطالب چه سود داشت؟ این مطاب را نقد نموده و جوابش را بفرمایید؟    

 

هدایت به دو معنا است:
      نخست: ارائه طریق و نشان دادن راه؛ دوم: ایصال به مقصد و رساندن به هدف.
      تفاوت این دو، در این است كه در هدایت به معنای نخست، هادی، تنها راه را به فرد نشان می‌دهد اما در هدایت به معنال دوم، نه تنها راه را به او نشان می‌دهد، بلكه دستِ او را می‌گیرد و به مقصد می‌رساند.
      پس طبق دو تعریف، اثر هدایت نیز دو گونه است؛ نخست: ممكن بودن رسیدن فرد به مقصد؛ دوم: رسیدن حتمی فرد به مقصد.
      توضیح: طبق تعریف نخست از هدایت، فرد ممكن است به هدف برسد و ممكن است به هدف نرسد؛ اما طبق تعریف دوم اثر هدایت، رسیدن قطعی به هدف است (البته اگر فرد همه شرایط را رعایت كند) از این رو همه پیامبران، دارای هدایت به معنی نخست ـ ارائه طریق ـ می‌باشند. انبیا، هادیان و حاملان وحی هستند. زیرا:
      1. «إنّك لاتهدی من اَحببتَ ولكنّ الله یهدی من یشاء؛ همانا تو ـ پیامبر ـ هر كه را دوست داشته باشی نمی‌توانی به مقصد برسانی بلكه خدا هر كه را بخواهد به مقصد می‌رساند.»( سوره قصص، آیه 56.) كه اشاره به مقام نبوت پیامبر دارد.
      2. «فَبَعثُ اللهُ النبیّینَ مُبشّرین ومنذرین؛ پس خدا پیامبران را برانگیخت (به عنوان) بشارت دهندگان و بیم دهندگان».( سوره بقره، آیه 213.) در اینجا، وظیفه پیامبران تنها بشارت دادن و بیم دادن است؛ خواه مردمان بپذیرند و به هدف برسند و خواه نپذیرند و در گمراهی باقی بمانند، همان گونه كه اكثر مردم در گمراهی ماندند.
      اما برخی از پیامبران علاوه بر هدایت به معنی نخست، دارای منصب هدایت به معنی دوم ـ رساندن به هدف ـ نیز می‌شوند. زیرا:
      1. «وجعلنا منهم أئئةً یهدون بأمرنا؛ قرار دادیم برخی از ایشان ـ پیامبران ـ را امامانی كه به امر ما ـ مردم را ـ می‌رسانند».( سوره سجده، آیه 24.)
      2. «وجعلناهم أئمةً یهدون بأمرنا؛ و قرار دادیم آنان ـ برخی از انبیا ـ را امامانی كه به امر ما ـ مردم را ـ می‌رسانند».(سوره انبیاء، آیه 73.)
      3. «إذ إبتلی ابراهیم ربّه بكلماتٍ فأتمهنّ قال إنّی جاعلك للناس إماماً؛ و به یاد آر هنگامی كه پروردگار ابراهیم را با كلمه‌هایی آزمود، پس ابراهیم آنها را تمام كرد ـ گذراند و درست انجام داد ـ فرمود: همانا من تو را برای مردم امام قرار دادم».(سوره بقره، آیه 124.) ابراهیم پیامبر با یافتن سمت امامت (هدایت به معنای دوم) ارتقای مقام پیدا كرد. وی كه پیش از آن تنها راه را به مردم نشان می‌داد، حالا پس از امتحانات الهی، به مقام امامت و رساندن به مقصد می‌رسد. قطعاً خدا باید مقام تازه‌ای به او عطا كرده باشد؛ زیرا او مقام ارائه طریق را دارا بود و مقام جدید باید بالاتر باشد.
      امامان معصوم دوازده‌گانه دارای مقام هدایت به معنی دوم هستند، یعنی مردم را به سوی خدا می‌رسانند.
      این هدایت‌گری در دنیا و آخرت(از جمله هدایت‌هایی كه امام برای شیعیان انجام می‌دهد، حضور نزد محتضر، حضور در شب اول قبر، عندالمسئله و شفاعت روز قیامت و توزیع نامه اعمال و... می‌باشد.) وجود دارد و برای انجام دادن آن نیازی به حضور جسمانی در جامعه نیست؛ بلكه تنها وجود امام روی زمین كافی است. پس غیبت و حضور در آن، یكسان است.
      حاصل آنكه وجود امام غایب كه بیش از هزار سال سن داشته باشد نه مخالف عقل است(زیرا مستلزم هیچ محال عقلی نیست، چه این كه با اراده خدا این امر ممكن، شدنی است.) و نه مخالف وحی است. و طبق مقدمه‌های پیش گفته، امام، هادی است و اثر هدایتش، فعلیت رسیدن هدایت شوندگان به هدف است. خالی نماندن زمین از حجت، آزمایش مردم و به تبع آن رشد خوبان، بیعت نكردن با ستمكاران و طاغوتها و... نیز از آثار وجود امام غایب است.
      1- غیبت در مقابل ظهور است نه حضور. امام زمان(عج) غایبند به این معنى كه در میان مردم آشكار و شناختنى نیست نه این كه حاضر نیستند. امام(ع) در دوران غیبت در میان مردم حاضرند و مردم از ثمرات وجودى ایشان بهره مند و منتفع هستند اما ایشان را نمى شناسند. به تعبیر روایات «مردم در زمان غیبت از امام بهره مند مى شوند همانند بهره  بردن از خورشید آن هنگامى كه در پس ابرها نهان است»، (بحارالانوار، ج 53، ص 181).
      2- غیبت و عدم ظهور ایشان در عین حال که فلسفه و حكمتى در آن است، منشأ و سبب محروم شدن ما از بسیارى از آثار و نعمت هایى است كه در صورت ظهور حضرت، از آن بهره مند مى شدیم. یعنى مردم در دوران غیبت از آن دسته آثار حضرت كه متوقف بر ظهور ایشان است، محرومند. مانند بهره مند شدن از حكومت عدالت گستر جهانى، و ایجاد مدینه فاضله اى كه علم و فضیلت و كرامت هاى انسانى در آن به اوج شكوفایى مى رسد.
      3- نتیجه دو مطلب فوق این است كه: در دوران غیبت، انتفاع مردم از امام و ثمرات وجودى ایشان تا حدى است كه با غیبت ایشان منافاتى نداشته باشد. خورشید پنهان در پشت ابرها، هر چند ظلمت شب را مى درد و آثار وجودى زیادى مى گذارد، اما به هر حال در پس ابرها نهان و برخى دیگر از آثار وجودى اش به عرصه ظهور نمى رسد. امام(ع) در عصر غیبت منشأ آثار زیادى هستند اما آثارى كه در عین غایب بودن ممكن است صادر شود آثارى كه منافات با غایب بودن ایشان و متوقف بر ظهور باشد، مترتب نمى گردد. 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


How do you grow?
یکشنبه 26 شهریور 1396 04:58 ق.ظ
I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites
really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark
your website to come back in the future. Cheers
What is limb lengthening surgery?
چهارشنبه 15 شهریور 1396 05:20 ق.ظ
Hello, Neat post. There's a problem along with your site in web explorer, would test
this? IE still is the marketplace chief and a huge portion of
people will pass over your wonderful writing because of this problem.
foot pain
دوشنبه 13 شهریور 1396 08:31 ب.ظ
My partner and I absolutely love your blog and find
most of your post's to be what precisely I'm looking for.
Would you offer guest writers to write content for you personally?
I wouldn't mind producing a post or elaborating on a number of the subjects you write with regards to here.
Again, awesome web site!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر