تبلیغات
منتظران ولایت - » آیا پس از ظهور یا قیام یا تشکیل حکومت بقیه الله کسی هم گناه می کند؟ اختیار چه می شود؟

www.velayat.org

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:یکشنبه 19 مرداد 1393-11:43 ق.ظ

» آیا پس از ظهور یا قیام یا تشکیل حکومت بقیه الله کسی هم گناه می کند؟ اختیار چه می شود؟

در جواب سؤال فوق باید گفت كه بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امكان گناه كردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی.
      
      
ادله عقلی:
      الف) انسان موجودی است كه ذاتا مختار در افعالش می باشد كه یك امر وجدانی است كه اگر انسان در خود تأمل كند این مطلب را درك می كند. به قول مولوی:


 این كه گوئی این كنم یا آن كنم

خود دلیل اختیار است ای صنم


      و در قرآن كریم هم آیات متعددی ارشاد به این حكم عقل دارند مانند «و قل الحق من ربكم فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیكفر؛ بگو حق از پروردگارتان است پس هر كه بخواهد ایمان بیاورد و هر كه بخواهد انكار كند››.(كهف، آیه 29) و ما هیچ دلیلی بر اینكه بعد از ظهور ماهیت انسان متبدل می شود و از او سلب اختیار می شود نداریم علاوه بر اینكه به حكم عقل انقلاب و تبدل در ماهیت محال است.


      ب) یكی از اصول دین ما معاد است كه ما معتقدیم قیامت برای تمام افراد از اول هستی تا به آخر حتی برای پیامبران و ائمه(ع) ثابت است و هیچ استثنائی در بین نیست و روشن است كه مسئله قیامت و ثواب و عقاب فرع صحت تكلیف است و تكلیف متفرع بر اختیار است. «ان الله عز و جل ارحم بخلقه من ان یجبر خلقه علی الذنوب ثم یعذبهم علیها؛‍ خداوند نسبت به بندگان خود رحیم تر از آن است كه آنان را به گناه مجبور سازد و سپس آنان را كیفر دهد››.(توحید شیخ صدوق، باب59، حدیث3 ص360 حدیث هم از امام باقر علیه السلام و هم از امام صادق علیه السلام نقل شده.) پس اگر معاد برای همه هست باید اختیار هم برای همه باشد.


      
      
ادله نقلی:
      الف) خطابات در قرآن كریم یا با لفظ ناس (مردم) است مانند «یا ایها الناس» و یا با مؤمنین مانند «یا ایها الذین آمنوا» و لفظ ناس شامل تمام افراد می شود و هیچ دلیلی هم بر تخصص نداریم. و نسبت به خطاب «الذین آمنوا» یا افراد و انسانهای پس از ظهور ایمان می آوردند كه مشمول این خطابات و تكالیف هستند و یا ایمان نمی آورند كه باز هم نشانگر اختیار و امكان گناه برای آنان است و هیچ دلیلی بر تخصیص و خروج آن افراد از تحت این خطابات نداریم.


      ب) روایات كه در این زمینه زیاد است.

 اولا روایاتی كه به صورت عام دلالت می كند كه شرع و دین حضرت محمد صلی الله علیه و آله تا روز قیامت مستمر است و اینكه حلال و حرام دین اسلام تا قیامت استمرار دارد: ‹‹قال رسول الله صلی الله علیه و آله: حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه؛(اصول كافی ج2 ص17) پس حلال و حرام های دین اسلام تا قیامت استمرار دارند و روشن است كه وجود حلال و حرام منوط بر اختیار انسان است.

 ثانیا روایاتی كه به صورت خاص دلالت می كند كه بعد از ظهور، احكام الهی باقی است در كتاب فی ظلال نهج البلاغه، ج،2 ص357 در ذیل کلام علی علیه السلام كه فرمود «ثم لیشحذن فیها قوم ...» می گوید: در سایه آموزش و تربیت امام زمان علیه السلام، علما و دانشمندانی بیرون می آیند كه به حلال و حرام خدا و كتاب و نسبت به پیامبر به خوبی آگاهی دارند. پس در آن زمان هم حلال و حرامی می باشد و چنانچه گفته شد حلال و حرام متفرع بر اختیار است و در روایات دیگر كه در این زمینه می توانید به كتاب مناهل الابرار فی تلخیص بحارالانوار، حسین درگاهی، جلسه 9 مراجعه فرمائید.


      شبهه ای كه در این جا ممكن است مطرح شود این است كه در روایات زیادی وارد شده كه در زمان ظهور حضرت، جهان پر از عدل و داد می شود و ظلم و جور كلا مرتفع می شود. قال الباقر علیه السلام: «یملأ الارض عدلا»؛(مناهل الابرار، ج9 ص142) و اینكه در آن زمان هیچ ظلمی نمی شود، «و ارتفع فی ایامه الجور»؛(مجموعه آثار استاد مطهری، ج18 ص164) در زمان حضرت، ظلم كلا از بین می رود. خوب به مقتضای این روایات اگر زمان ظهور همه جا عدل است و هیچ ظلمی محقق نمی شود معنایش این است كه امكان گناه نیست چون گناه بزرگترین ظلم است.

 لیكن در جواب می گوئیم این روایات نه فقط دلالت بر عدم امكان گناه و بی اختیار بودن انسان نمی كند بلكه كاملا عكس مطلب را اثبات یعنی دلالت بر وجود اختیار و امكان گناه می كند كه این مطلب نیاز به توضیح دارد.


      اولا می دانیم كه مقصود از عدل در این روایات عدل در مقابل ظلم است نه عدل تكوینی كه در نظام هستی است كه «بالعدل قامت السماوات و الارضون»؛ (تفسیر صافی(الاصفی) ، ج 2، ص 1241، ذیل آیه «ووضع المیزان» چاپ دفتر تبلیغات اسلامی).


      و این معنای از عدل، در جایی امكان تحقق دارد كه امكان ظلم باشد چون به اصطلاح علما منطق رابطه ظلم و عدل رابطه ملكه و عدم ملكه است كه در جائی می توان گفت فعل عادلانه است كه امكان ظالمانه بودنش باشد و اگر در جائی امكان ظلم نباشد و انسان مجبور به یكطرف باشد دیگر اطلاق عدل معنا ندارد. پس اینكه معصومین علیهم السلام می فرمایند «یملأ الارض عدلا» خود دلالت دارد كه امكان ظلم هم هست و چون اساسا موضوع عدل و ظلم تشریعی در افعال اختیاری انسان معنا دارد پس اختیار هم باقی است.


      نكته مهم دیگر این است كه اختیار داشتن انسان بدین معنا نیست كه حتما باید ظلم و گناه كند آنچه مثبت اختیار است امكان گناه و ظلم است نه تحقق گناه. ممكن است بفرمائید كه اگر در آن زمان هم مثل این زمان امكان ظلم و گناه هست پس چرا ظلم نمی شود؟ در جواب می گوئیم:

 جواب این سؤال به صورت بسیار زیبا در روایاتی كه خصائص آن زمان را بیان می نماید وارد شده می دانیم كه ریشه گناه غلبه كردن هوای نفس بر عقل و خرد است و اگر انسان تابع عقل باشد و بر عواقب گناه بیندیشد هرگز گناه نمی كند و در روایات وارد شده كه در آن زمان عقل انسان ها كامل می گردد.(بحارالانوار ج52 ص336)


       و علی علیه السلام می فرماید: «یعرض الهوی علی الهدی»؛(نهج البلاغه، خطبه 138) گفته شده منظور از هدی در اینجا بقرینه ما بعد كلام حضرت عقل است كه خوبی و بدی افعال را درك می كند.(امامت و رهبری، محمد حسین مختاری مازندرانی، ص361)


       پس در آن زمان چون عقول كامل می شود و هوای نفس تابع عقل می گردد كسی به كسی ظلم نمی كند گرچه امكان ظلم و گناه هست و اختیار هم باقی است. البته هرچند ظلم به دیگران در حكومت عدل حضرت جائی ندارد اما گناه شخصی و ظلم به نفس ممكن است.

به ویژه رسیدن به اوج كمال و فهم و ترقی در حكومت جهانی حضرت به تدریج است نه یكباره لذا در ابتدای حكومت، اهل كتاب با اعتقاد خودشان تحت حكومت حضرت زندگی می كنند و با آنان مدارا می شود و به تدریج آنان هم مسلمان می شود. «اللهم ارنا الطلعه الرشیده و الغره الحمیده»؛ (گوشه ای از دعای شریف عهد در مفاتیح الجنان).




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


Can stretching help you grow taller?
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:50 ب.ظ
Hey there, I think your site might be having
browser compatibility issues. When I look at your website in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some
overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!

Other then that, superb blog!
Can stretching help you grow taller?
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:47 ب.ظ
Hey there, I think your site might be having
browser compatibility issues. When I look at your website in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some
overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!

Other then that, superb blog!
feet complaints
شنبه 18 شهریور 1396 05:49 ب.ظ
It's going to be end of mine day, however before ending I am reading this enormous article to increase my experience.
What causes painful Achilles tendon?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 04:52 ق.ظ
hello!,I really like your writing so a lot! percentage we
communicate more about your post on AOL? I need a specialist on this area to resolve
my problem. Maybe that's you! Looking forward to look you.
foot pain
سه شنبه 14 شهریور 1396 09:10 ق.ظ
What a information of un-ambiguity and preserveness
of valuable experience concerning unexpected feelings.
Can better posture make you taller?
دوشنبه 30 مرداد 1396 09:01 ق.ظ
Remarkable things here. I am very happy to peer your post.
Thanks so much and I'm having a look forward to contact you.
Will you please drop me a e-mail?
vincenzasnay.hatenablog.com
سه شنبه 17 مرداد 1396 09:05 ق.ظ
I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this website is really nice.
Can exercise increase your height?
دوشنبه 16 مرداد 1396 01:47 ب.ظ
Hi there! I simply wish to give you a huge thumbs up for the great info you have got right here on this post.

I will be coming back to your blog for more soon.
بازی سونیک
چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 11:50 ب.ظ
SONIC
سونیک بازی کنید
--------
بازی سونیک
چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 11:42 ب.ظ
SONIC
سونیک بازی کنید
--------
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر