تبلیغات
منتظران ولایت - » در حوزه های علمیه داشتن موی سر کوتاه مرسوم... .

www.velayat.org

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:یکشنبه 22 تیر 1393-05:20 ب.ظ

» در حوزه های علمیه داشتن موی سر کوتاه مرسوم... .

» در حوزه های علمیه داشتن موی سر کوتاه مرسوم است هنگامی که صحبت از الگو بودن ائمه برای زندگی ما شیعیان می شود یکی از خصوصیات ظاهری آن بزرگواران ظاهر آراسته آنان است .در کتب معتبر شیعه در مورد ویژگی های ظاهری حضرت ولی عصر ارواحنا فداه آمده است که ایشان سیمایی نورانی ، موهایی بلند و آراسته دارند و ... در این حالت آیا الزاما یک سرباز امام زمان باید ظاهری مخالف با ظاهر مولای خود داشته باشد؟

 

 

از نكاتی كه در طول تاریخ علمای بزرگ دین كه همه رفتار و كردار و شئون زندگی شان برگرفته از كتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و اولیای الهی است به آن توجه داشته اند و خود را ملزم به رعایت آن می دانسته اند، رعایت عرف و عادت ویژه هر زمان هر مكان است كه در حفظ جایگاه روحانیت و تثبت موقعیت آنها بهعنوان صنف و گروهی خاص، نقش مهمی دارد. بسیای از آداب و سنت های كه سابقا در اجتماع مسلمانان مطرح و رایج بوده و مسلمین بر طبق آن عمل و زندگی می كرده اند در گذر تاریخ كم رنگ گشته و رونق گذشته خود را ازدست داده است. به عنوان مثال سرمه كشیدن از جمله سنت ها و برنام های متداولی در بین مردم و به ویژه مؤمنین بوده و در روایات فراوانی بر آن تأكید شده است.

 از حضرت رضا(ع) منقول است: هر كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد باید سرمه بكشد. و یا از حضرت صادق(ع) نقل شده كه: سرمه كشیدن دهان را شیرین و بینایی را زیاد می كند و باعث روییدن موی مژه می گردد و مانع آب آوردن چشم می گردد. (ر.ك: حلیه المتقین، مرحوم مجلسی، ص48، انتشارات هجرت، چاپ یازدهم، تابستان 78)


      با این وجود الان در جامعه اسلامی به جز برخی مناطق روستایی سرمه كشیدن معمول نمی باشد و اگر فردی سرمه به چشمانش بكشد باعث می شود كه در میان مردم انگشت نما گردد و مورد تمسخر آنها قرار گیرد و با وجود سنت بودن آن، به لحاظ آثار و عكس العمل هایی كه در عرف جامعه و در میان مردم به دنبال دارد شاید ترك آن به صورت آشكار و در منظر مردم بهتر و مناسبتر باشد.


      درباره داشتن موی بلند باید گفت، پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) و امامان(علیهم السلام) بدون شك در پاره ای از عمر مباركشان دارای موی بلند بوده اند ولی استمرار آن در همه طول مدت عمر مباركشان، مسلم نمی باشد.


      مرحوم علامه مجلسی در حلیه المتقین، ص 175، می فرماید: یكی از دو چیز برای مردان سنت است: یا آن كه موی سر را بتراشند و این بهتر است و یا آن كه موی سر را بگذارند و به آن رسیدگی كنند یعنی آن را بشویند و شانه كنند و چون در صدر اسلام، تراشیدن مو در نزد عرب جاهلی كار قبیح و زشتی بود، حضرت رسول(ص) موی سر را به اندازه چهار انگشت می گذاشتند و در حج و عمره می تراشیدند.


      در حدیث دیگری (با همان آدرس قبل) آمده كه از حضرت صادق(ع) پرسیدند: آیا حضرت رسول(ص) موی سر را دو قسمت می كردند و میانش را می شكافتند (فرق باز می كردند؟)؟ حضرت فرمود: آن حضرت مو را به حدی بلند نمی گذاشت كه احتیاج به این كار داشته باشد، بلكه آن قدر می گذاشتند كه به نرمه گوش می رسید و هیچ یك از پیامبران موی سر نگاه نمی داشت.


      در مورد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز شاید بلندی موی ایشان، امری دائمی و مستمر كه از ویژگی های دایمی و علامت های مشخصه ایشان باشد، نباشد و ایشان در بعضی اوقات چنین وضع و هیئتی را دارند.


      نكته مهمی كه در اینجا مطرح است این است كه اگر وضعیت ظاهری خاصی در عرف كنونی جامعه نمایانگر گروه خاصی از جامعه باشد، آن هم گروهی كه به باورهای دینی و سنت های مذهبی و اسلامی یا پای بند نیستند و یا سعی و اصرار در مخالفت با مظاهر دینی و شرعی دارند هر چند این عمل زمانی جزء سنت ها و آداب معمول در بین ساعین و مؤمنین بوده، باز باید بر آن تأكید نمود و با آن گروه خاص و دین گریز هماهنگ و همگام بود؟ چرا علمای بزرگی كه دركشان از دین و معارف آن عمیقتر و همه جانبه تر است، نه تنها در زمان پیری و كهنسالی بلكه حتی در زمان جوانی كه هنگامه توجه به زینت وجمال و زیبایی است، چنین برنامه و وضعیتی نداشته اند؟

 و حتی برای اهل ایمان و متدینین آن را روا نمی دارند؟ آیا نباید در وضع ظاهری و در نحوه پوشش و زینت و نوع لباس تفاوتی میان متدینین و غیر آنها باشد و صف هر كدام در جامعه مشخص و ممتاز باشد و عملا در این گونه مسائل و این جنبه ها نیز از یكدیگر متمایز و جدا باشند؟ اگر داشتن موی بلند و پوشیدن نوع خاصی از لباس علامت هیپی گری و لاابالی گری و دین گریزی و هنجار شكنی باشد و در عرف جامعه، هیپی ها و سنت شكن ها با این علامت شناخته شوند، آیا روا است فرد متدینی، مرز خود را از آنها در این ظواهر رعایت نكند به گونه ای كه مردم نتوانند بین آنها تفاوتی قائل شوند و یكی را با دیگری اشتباه بگیرند؟


      علاوه بر این آیا ما به همه آداب دین و سنت های اولیای دین از نظری اخلاقی و معنوی و ظاهری و باطنی پای بند هستیم و تنها مشكل ما عمل نكردن به سنت بلند نگه داشتن مو است؟ آیا ما از هر جهت رضایت خاطر و خشنودی ولی عصر (ارواحنا فداه) را با عمل به وظایف و انجام واجبات و ترك محرمات و انجام اموری كه قلب حضرتش(ع) را شاد می گرداند، فراهم ساخته ایم و تنها نگران شبیه شدن به آن حضرت در داشتن موی بلند هستیم؟ به نظر شما این مسأله را اگر بخواهیم رتبه بندی كنیم، در چه درجه و رتبه ای از اهمیت قرار می گیرد؟ درست است كه شیعه خالص باید ظاهر و باطنش را با امام و مقتدا و رهبرش هماهنگ گرداند ولی عملا به ویژه در جهت باطنی در این كار چه مقدار موفق بوده ایم؟


      گذشته از همه این ها، شما چند نفر از جوانان متدین و موفق را می یابید كه موی خود را تنها به خاطر هماهنگی با ظاهر ولی عصر(علیه السلام) بلند می كنند و در این كار، هدفشان جلب رضایت آن امام انس و جان است؟ فرق است میان كاری كه مطابق میل و خواست و اقتضای جوانی است ولی انسان برای آن به دنبال سند و مدرك و توجیهی می گردد و كاری كه انگیزه انسان از آغاز آن كار، جلب رضای خداوند و اولیای پاك او است. 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


foot pain
سه شنبه 14 شهریور 1396 06:38 ق.ظ
It's remarkable in support of me to have a web page, which is valuable designed for
my experience. thanks admin
Can you lose weight by doing yoga?
دوشنبه 16 مرداد 1396 07:41 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for »
حرف تو
سه شنبه 31 تیر 1393 11:36 ب.ظ
سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
"رسم موی سر کوتاه در حوزه‌های علمیه"
با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/30492
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:
"امام خامنه‌ای: نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرت‌های مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی‌آید، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است. با توحید کلمه‌ی فلسطینیان و کلمه‌ی توحید که ذخیره‌ی بی‌پایان حرکت جهادی است."
یا علی
پاسخ سید مصطفی احمدی : تشکر یا علی مدد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر