تبلیغات
منتظران ولایت - یكی از دوستانم قبلأ به من گفته بود كه ... .

www.velayat.org

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:دوشنبه 9 تیر 1393-10:34 ق.ظ

یكی از دوستانم قبلأ به من گفته بود كه ... .

» یكی از دوستانم قبلأ به من گفته بود كه اگر چند سوره را قبل از خواب 7 مرتبه بخوانید هر خوابی را بخواهید می بینید .خودش این كار را كرده بود و نتیجه هم گرفته بود اما من چند بار این كار را انجام دادم به نیت اینكه در خواب امام زمانم را ببینم یا اینكه طوری به مناله ام شود كه برای نزدیك شدن به ایشان چه كنم اما یك بار هم نتیجه نگرفتم. راستش من فكر می كنم یك جای كارم اشتباه است اما نمی دانم كجا، خیلی دعا كرده ام . كه به من بگویند عیب كار من كجاست اما چیری دستگیرم نشد. اما مسأله اینجاست كه نماز من با حضور قلب نیست. البته بعضی وقت هابه معنی كلماتی كه بر زبان می آورم توجه دارم اما من فقط معنی فارسی نماز را بلدم و از مفهوم اصلی آن كه باعث نزدیك شدن مابه خدا می شود خبر ندارم عبادات دیگرم هم همینطور است. این سؤالات مدت زیادی است كه ذهنم را به خود مشغول كرده و من كسی را جز شما نیافتم كه دربارهء آن صحبت كنم. خواهش میكنم جواب این سؤالات را زودتر برایم بفرستید چون جواب آنها برایم خیلی مهم است.


 

» محورهاى اصلى این سؤال بر چهار موضوع استوار است: اول: دیدن رؤیاى صادقه دوم: تقرّب به امام زمان سوم: كسب دانش از درون چهارم: حضور قلب در نماز و سایر عبادتها.


       چهار موضوعى كه در نامه شما به آن ها اشاره شده است؛ به وسیله تهذیب نفس، پاكسازى درون یا تطهیر باطن بدست مى آید. این مطلب بخوبى در «مكاتبه و اندیشه» در صفحات 177 و 178 و 179 بیان شده است و ما كمى آنرا بسط مى دهیم:


      گوهر خود را هویدا كن، كمال این است و بس

خویش را در خویش پیدا كن، كمال این است و بس...


      دل چو سنگ خاره شد اى پور عمران! با عصا

چشمه ها زین سنگ خارا كن، كمال این است و بس


      پند من بشنو: بجز با نفس شوم بد سرشت

با همه عالم مدارا كن، كمال این است و بس...


      چون به دست خویشتن، بستى تو پاى خویشتن

هم به دست خویشتن وا كن، كمال این است و بس


      ( میرزا حبیب خراسانى )

 


       هر چه انسان از نظر معنوى، تقوا، معرفت و كمالات در سطح بالا باشد و موازین احتیاط و پاك زیستى را رعایت كند و بطور كلّى هر قدر حجاب ها و ظلمت هاى خود و دنیا را كنار بزند، به علم، حكمت، بصیرت، هدایت و تقرّب بیشترى نایل مى شود.


       در مناجات شعبانیه مى خوانیم: «الهى هب لى كمال الانقطاع الیك و أنر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیك حتّى تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الى معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّقة بعزّ قُدسك ؛ خدایا! به من كمال جدایى (از تاریكی ها و خودخواهى ها) و رسیدن به نور عطا فرما و چشمان دلمان را با تابش نظر خود روشن نما؛ تا چشمان دل، پرده هاى نور را كنار زند و به سرچشمه عظمت برسد و ارواح ما به عزّ قدست تعلّق گیرد» ( مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمى(ره)، اعمال ماه شعبان )


       امام راحل مى فرمایند: «كمال انقطاع به این سادگى حاصل نمى شود، احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ما سوى الله منقطع گردد و به غیر خدا توجّهى نداشته باشد.


       تمام صفات وارسته ى انسانى در انقطاع الى الله نهفته است و اگر كسى بدان دست یافت به سعادت بزرگى نائل شده است، لكن با كوچكترین توجه به دنیا محال است انقطاع الى الله تحقّق یابد»( جهاد اكبر، ص 261 تا 277).


      كسى كه هنوز تاریكى هاى درونى خویش را پاره نكرده است، كسى كه تمام توجهش به عالم طبیعت است، و از ماوراء دنیا و عالم روحانیت بى خبر هیچگاه در صدد بر نیامده كه خود را تهذیب و پاك نماید، قوه و توان شعور و ادراك باطنى خود را ضعیف كرده است. چنین شخصى استعدادها و قابلیت هاى خود را كور نموده است.


       در نتیجه بهره اى از علم، حكمت بصیرت و آن چه كه تحت عنوان «صفات وارسته انسانى» مطرح است، نخواهد برد پس باید به تهذیب نفس رو آورد. انسانى كه مستعدّ تجلّى اسماء و صفات الهى است، چون از ناخالصى دنیا جدا گردد و حجاب هاى دنیا و خود، پس زده شود، آیینه وجود او مستعدّ انعكاس انوار حقّ گردد، و علم نورانى و حكمت الهى و هدایت ربّانى از درون او جوشش یابد و این تحوّل نورانى جز با تهذیب نفس و پاكسازى درون حاصل نمى شود.


      سالك از نور هدایت ببرد راه بدوست

أكه به جائى نرسد گر به ضلالت برود


      اى دلیل دل گم گشته، خدا را مددى

أكه غریب ار نبردرَه، به دلالت برود


      (حافظ)

 


      آیا حضرت صالح پیامبر (ع) در زمان خودشان غیبتی كوتاه مدت داشته اند؟


       از چشمه ى حكمت بكف آور جامى

أبو كه از لوح دلت نقش جهالت برود


       تهذیب نفس یا جهاد اكبر همانطور كه امام راحل مى فرمایند نیاز به سالها تلاش و كوشش دارد و چیزى نیست كه به سادگى فرا چنگ آید. در این جا اساتید علم اخلاق، «مرابطه» با خدا را مطرح مى كنند.


       اركان چهارگانه اى كه انسان را به خدا پیوند مى زند تا جائى كه تمام شئون زندگى یك نفر الهى شود، عبارتست از:


       1. مشارطه؛ هر روز بعد از بیدار شدن از خواب، شكر نعمت زندگى را بجار آورید و با خود میثاق و عهد ببندید كه در طول زمان بیدارى در جهت كسب رضایت الهى تلاش نمائید. آن گاه یك یك اعضاء بدن، بخصوص نفس خود را مورد خطاب قرار دهید و با آن ها شرط كنید كه از مدار شریعت مقدّس خارج نشوند و از توان خود براى رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بهره گیرند. امیر مؤمنان در توصیف نشانه هاى پرهیزكاران مى فرماید: «روز را به شب مى رساند با سپاسگزارى، و شب را به روز مى آورد با یاد خدا، شب مى خوابد امّا ترسان، و بر مى خیزد شادمان، ترس براى این كه دچار غفلت نشود، و شادمانى براى فضل و رحمتى كه به او رسیده است»(نهج البلاغه، خطبه 193).


       2. مراقبه: در مدت بیدارى مراقب و مواظب اعمال، افكار، گفتار و سایر شئون زندگى خود باشید سعى كنید هر لحظه خود را از لحاظ علمى و عملى ارتقاء دهید. كمال انسانى، در گرو كسب علم و عمل است. از مهمترین كارهایى كه دراین مرحله باید انجام شود عبارت از كسب معرفتى است كه در قلب جا گیرد و آثار آن در اعضاء و جوارح ظاهر شود. چنین معرفت قلبى از راه تكرار توجّه به علم خداى تعالى و احاطه ى وجودى او بر تمام عالم وجود و اطلاع او از اسرار درونى آدمى به دست مى آید بعبارت دیگر ایمانى را كه با درك عقلى نسبت به حضور حضرت حق بدست آورده اید باید به هر وسیله اى، به قلب وارد كنید وقتى ایمان در قلب جا گرفت با عمل استقبال خواهد شد.

 سعى شما تنها این نباشد كه در نماز و سایر عبادتهاى الهى به مقام حضور قلب برسید بلكه اگر این معرفت قلبى و یقینى را توسعه دهید تمام ساعتهاى خواب و بیدارى شما را در بر خواهد گرفت. ‹‹قل انّ صلاتى و نسكى و محیاى و مماتى للّه ربّ العالمین؛ بگو: نمازم و عبادتم و زندگى و مرگم براى خدا تعالى و پروردگار جهانیان است (انعام / 162) پس حضور و شهود را به هر قیمتى شده حفظ كنید و خود را طورى درگیر امور روزمرّه نكنید كه حضور نداشته باشید. وقتى حضور قلب در زمان بیدارى حفظ شود در عالم خواب نیز این سیر صعودى دنبال خواهد شد چون قلب با یك باور و اعتقاد گره خورده وا ز آن جدا نمى شود.


       3. محاسبة: امیرمؤمنان(ع) چه نیكو فرموده است: «عبادالله: زِنوا انفسكم من قبل ان توزنوا، و حاسبوها من قبل ان تحاسبوا...؛ ببندگان خدا! خود را بسنجید قبل آن كه مورد سنجش قرار گیرد و پیش از آن كه به حسابتان رسیدگى شود، حساب خود را برسید...»(نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتى، خطبه 90).


       اعمالى را كه انجام داده اید دقیقاً رسیدگى كنید و ملاحظه كنید به مفاد عهد و پیمان، عمل شده است یا نه؟! شاید مقصود از حسابرسى خود، آن باشد كه نباید نفس را به حال خود رها كرد تا عملى را انجام دهد و پس از آن به حسابش رسید بلكه باید نسبت به اعمال خود در حین عمل نیز نظارت داشته باشید و دقیقاً با حسابرسى عمل را انجام دهید. اعمالى كه از سر حسابرسى انجام شود هر لحظه منجر به ترقّى ایمان خواهد شد و نورى بر نورهاى شما خواهد افزود.


       به هر جهت «حسابرسى خود» بررسى اعمال و رفتار است.


       4. معاقبه و معاتبه؛ اگر بعد از حسابرسى، خطایى مشاهده كردید و یا اگر در اداى حقوق الهى كوتاهى دیدید نباید نسبت به آن بى تفاوت باشید چون بى تفاوتى نسبت به خطاها كه ریشه در غفلت از حضور الهى دارد، انسان را به ارتكاب مجدّد خطا و تاریكى دل مبتلا خواهد ساخت.


       بنابراین به مجرد مشاهده خطا و خلاف باید نفس را مورد بازخواست قرار داد و مشارطه اول صبح را به یاد او آورد و او را شدیداً سرزنش كرد و اگر سرزنش كافى نبود باید اقدام به عقوبت و كیفر نفس كرد. مثلاً اگر اوقاتى را به بطالت گذرانده اید كیفرش آن است كه در صدد جبران برآیید تا دیگر گرفتار چنین غفلتى نشوید.


       با استمرار و مداومت «مرابطه» كه توضیح آن گذشت حضور قلب و صفاى باطن بیدارى و خواب مؤمن را در بر خواهد گرفت و ثمرات فراوانى نصیب انسان سالك خواهد شد از جمله این فواید، زیارت اولیاء الهى در خواب و در پایان نیاز است تأكید كنیم


      آن چه مرا آرزوست دیر میسّر شود

أوینچه در این سر بود عمر در آن سر شود


       این راه یك شبه طى نخواهد شد، همّتى بدرقه راه كنید و تا به مقصود نرسیده اید از پا ننشینید.
       ر.ك:
       1. نهج البلاغه، خطبه متقین .
       2. جهاد اكبر، امام خمینى(ره).
       3. حكمت عبادات، آیت الله جوادى آملى .
       4. یك برنامه «حسابرسى خود» به ضمیمه نامه ارسال مى شود تا به عنوان نمونه اى بكار برده شود شما خود مى توانید بنا به حال خود برنامه اى متناسب با خود تنظیم نمائید.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


What is a heel lift?
جمعه 17 شهریور 1396 09:00 ق.ظ
Do you have a spam problem on this blog; I also am a blogger, and I was curious about your situation;
many of us have created some nice practices and we are
looking to trade methods with other folks, be sure to shoot me an e-mail if interested.
Where is the Achilles heel?
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:16 ق.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get
three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service?
Thanks!
سه شنبه 10 تیر 1393 02:44 ب.ظ
سلام من یه ادم خطا کارم ولی اولیای خدا رو خوابم دیدم شاید تو خوابهام میان که من ادم بهتری باشم وچون شما ادم خوبی هستین احتیاجی نیست که بیان به خوابتون این دلت هست که مهمه و همیشه به یادشون هستی
پاسخ سید مصطفی احمدی : تشکر یا علی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر